Μοτέλ, κατοικίες σε βραχονησίδες

Τη δημιουργία μεγάλων τουριστικών εγκαταστάσεων στις περισσότερες περιοχές της χώρας, μεταξύ των οποίων και σε δέκα ακατοίκητα νησιά ή βραχονησίδες, περιλαμβάνει πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών. Στο ίδιο σχέδιο μετατρέπεται σε αδίκημα, που επισύρει ποινές φυλάκισης, η παρεμπόδιση της λειτουργίας σταθμών διοδίων.

Οι ρυθμίσεις περιλαμβάνονται στο 250 σελίδων σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις ηλεκτρονικών επικοινωνιών, μεταφορών, δημοσίων έργων και άλλες διατάξεις». Οσον αφορά τη χωροθέτηση τουριστικών επενδύσεων:
– Επιτρέπεται η δημιουργία «οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων» και σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων (τουριστικές κατοικίες προς πώληση) σε περιοχές που από το ισχύον χωροταξικό του τουρισμού χαρακτηρίζονται ανεπτυγμένες, με περιθώρια ανάπτυξης τουρισμού και μητροπολιτικές (στις μεγάλες πόλεις). Ως οργανωμένοι υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων νοούνται μεγάλες σε έκταση περιοχές οι οποίες έχουν προνομιακό πολεοδομικό καθεστώς (ΠΟΤΑ, ΠΕΡΠΟ, ΠΟΑΠΔ, ΕΣΧΑΔΑ) και υποδέχονται μεγάλης κλίμακας τουριστικές επενδύσεις.
– Η δημιουργία μεγάλων τουριστικών υποδοχέων ή τουριστικών κατοικιών προς πώληση επιτρέπεται στα μικρά και μεγάλα νησιά ως εξής: στα νησιά με επιφάνεια από 70 έως 200 τετ. χλμ. η έκταση που θα καλύπτεται από τέτοιες επενδύσεις δεν θα μπορεί να ξεπερνά το 1% (στο ισχύον πλαίσιο 0,2%), ενώ σε μεγαλύτερα νησιά το 1% για τα πρώτα 200 τετ. χλμ. και το 0,5% για το υπόλοιπο (στο ισχύον πλαίσιο 0,1%).
– Δίνεται η δυνατότητα να δημιουργηθούν μεγάλες τουριστικές εγκαταστάσεις και σε 10 βραχονησίδες ή ακατοίκητα νησιά.
Οσον αφορά τις συμβάσεις παραχώρησης:
– Η κατάληψη του οδοστρώματος και η παρεμπόδιση της λειτουργίας σταθμών διοδίων (βλ. κίνημα «Δεν Πληρώνω») θα τιμωρείται με ποινές φυλάκισης από 3 έως 6 μήνες.
– Με απόφαση υπουργού θα μπορούν να ιδρυθούν σταθμοί διοδίων σε ημιτελή τμήματα αυτοκινητοδρόμων, χρεώνοντας τους οδηγούς για τη διέλευση μόνο στα ολοκληρωμένα τους χιλιόμετρα. Η πρόβλεψη αυτή μπορεί να ισχύσει και για τμήματα που κατασκευάζει το Δημόσιο και «φωτογραφίζει» περιοχές όπως ο Μαλιακός.
– Επιτρέπεται να «ενοποιούνται» γειτονικοί σταθμοί διοδίων, με την απόδοση των διαφυγόντων εσόδων στους δικαιούχους (δηλ. τους παραχωρησιούχους). Με την πρόβλεψη αυτή «φωτογραφίζεται» ο σταθμός διοδίων Αιγινίου.
– Δίνεται η δυνατότητα στον υπουργό να καθορίζει διόδια χαμηλότερα από το προβλεπόμενο σε υπό κατασκευή τμήματα, αποζημιώνοντας τον παραχωρησιούχο για τα διαφυγόντα κέρδη του.
– «Νομιμοποιούνται» σταθμοί διοδίων που χαρακτηρίστηκαν αυθαίρετοι. Η πρόβλεψη αφορά πλευρικούς σταθμούς διοδίων στην Αττική.
Του Γιωργου Λιαλιου

Leave a Reply